Ens trobem en aquelles dates en què és difícil tenir la certesa sobre si encara s’ha de felicitar el nou any o no. Sigui com sigui, encetem una nova dècada i potser per aquest motiu és el millor moment per conèixer els principals reptes i oportunitats que l’àmbit digital planteja per aquest 2020 a les entitats del Tercer Sector.
Cada vegada parlem més de conceptes com l’automatització de processos, la intel·ligència artificial o la ciberseguretat, i tot que semblen conceptes allunyats del dia a dia de les entitats socials, han vingut per quedar-se. En l’actualitat s’està produint la democratització d’aquestes tecnologies i per això és molt important que les entitats siguin conscients de com se’n poden beneficiar per poder augmentar el seu impacte i millorar la vida dels col·lectius més vulnerables. Per això us compartim un recull d’algunes propostes tecnològiques per al 2020 que considerem que poden tenir un major desplegament i possibles aplicacions al Tercer Sector:
Assistents de veu per recaptar fons
Eines com Alexa i Google Home són cada vegada més presents en les cases de milions de persones, i assistents virtuals com Siri d’Apple són cada vegada més utilitzats per als usuaris. Aquests nous sistemes d’interacció persona-dispositiu es poden aprofitar també per donar un millor servei o interactuar amb possibles donants. També cal remarcar que aquest tipus d’interacció s’ha demostrat molt més eficient per a determinats col·lectius en què les corbes d’aprenentatge són complexes, com és el cas de les persones grans.
Tot i que la seva penetració al mercat està sent més lenta del que s’esperava, es detecta que la seva evolució està essent constant. Per exemple, segons la primera onada de l’Estudi General de Mitjans (EGM) del 2019 es va detectar que un 10,7% de la població afirmava utilitzar assistents virtuals, és a dir, 4.300.000 persones a Espanya, i s’estimava que al voltant de 488.000 habitatges tenien un altaveu intel·ligent.
Que poden fer les entitats socials davant d’aquest canvi? De forma molt genèrica hi ha tres camins:
-
Crear contingut específic per als altaveus intel·ligents que permetin oferir contingut per col·lectius als qui la interacció per veu sigui més adequada.
-
Utilitzar aquests sistemes per facilitar els donatius directament.
-
Treballar en el posicionament per a les cerques a través d’altaveus intel·ligents.
Podcasting com a estratègia de continguts
En un context on els usuaris tenen poder sobre el que consumeixen i en què el podcast ha guanyat terreny a altres formats de continguts aquesta és una aposta interessant per definir l’estratègia de continguts digitals. Segons l’últim estudi Digital News Report del Reuters Institute, quatre de cada deu internautes (39%) a Espanya són consumidors de podcasts, un percentatge superior al de països com els Estats Units (35%), Noruega (31%), Finlàndia (26%), França (25%) o el Regne Unit (21%).
El podcasting pot suposar una oportunitat per a les entitats, ja que, els costos són inferiors a d’altres formats de producció, i perquè poden permetre a les entitats generar un contingut més persuasiu per traslladar missatges clau i explicar amb testimonis la seva acció social.
Videojocs per augmentar l’impacte social
El sector dels videojocs és un sector que si analitzem les xifres, no para de créixer, i se situa per sobre d’altres sectors com el del cinema o la música. Concretament Espanya es manté en el ‘top 10’ dels mercats més importants, creixent per sobre de la mitjana de la resta dels països del món i situant-se en el novè lloc.
Pel que fa als eSports (esports electrònics), actualment s’estima que tenen una audiència total de 6,9 milions d’espectadors a Espanya, dels quals 4 milions són espectadors ocasionals i 2,9 milions, espectadors entusiastes segons l’informe Llibre Blanc dels eSports a Espanya, de l’Associació Espanyola de Videojocs (AEVI).
Com poden les entitats treure profit d’aquest context? La col·laboració entre jugadors de videojocs en línia i entitats socials per oferir partides a través de plataformes com Twitch i recaptar fons poden ser una nova via de finançament. D’altra banda, el videojoc també pot esdevenir una eina de conscienciació o sensibilització com vam comentar a l’article “Els videojocs, una eina més d’expressió i conscienciació”.
Tecnologia per garantir la transparència i la seguretat
En l’actualitat les entitats socials integren cada vegada més eines digitals dintre de la seva estratègia, fet que fa créixer els riscos als quals s’exposen en l’àmbit digital i que sense un pla de ciberseguretat poden esdevenir un objectiu més vulnerable de ciberatacs. Per això és molt important que les entitats continuïn augmentant la seva inversió en ciberseguretat i en sistemes òptims d’emmagatzematge i gestió de dades de tota la seva cadena de valor, que permetin millorar en transparència i rendició de comptes.
Pel que fa a donants, actius clau de les entitats socials per garantir la seva continuïtat i independència, les entitats socials treballen de manera intensa per garantir la seguretat de la seva informació en línia.
Com a eina de transparència el blockchain pot esdevenir clau perquè els donants puguin tenir constància en temps real del destí dels recursos de l’entitat. BitGive és un exemple clar de com utilitzar el blockchain per millorar la transparència de les donacions.
Aquestes són algunes tendències que ens trobarem aquest 2020 i que haurem de tenir en compte si volem que la nostra estratègia digital tingui èxit. En pròxims articles continuarem parlant sobre oportunitats que pot oferir la tecnologia a les entitats del Tercer Sector.
Fotografia: Oleg Laptev on Unsplash